Miquel Porcel (Manacor
1869 - Barcelona 1933) fou un personatge
molt actiu i un important impulsor del moviment de renovació pedagògica de les
Illes Balears. Va néixer a Manacor el 28 de juny de 1869 en un context de grans
canvis i de renovació pedagògica. Fou alumne de l’Institut Balear, creat el
1836. Aquest fou el centre d’educació de la burgesia liberal mallorquina.
Porcel va estudiar Magisteri a l’Escola Normal de Palma de 1886 a 1888. Impartí
classes de Francès, Geografia i Història a batxillerat entre 1887 i 1892. El
1890 aprovà les assignatures de grau superior de Magisteri a València.
Posteriorment, el 1891, aprovà les oposicions de regent de la Normal de Palma i
ocupà el càrrec fins al 1932, quan es retirà de l’activitat docent. D’aquesta
manera, entre 1893 i 1899 va impartir classes de lectura i escriptura a la
Normal. Durant aquest període també prengué part activa a les conferències que
la Inspecció organitzava per als mestres.
El nostre emblemàtic personatge
va ocupar la càtedra de Cal·ligrafia a l’Institut Balear fins que aquesta
s’ocupà per oposició. Per altra banda, seguint la tradició institucionalista,
el 1892 crea una caixa d’estalvis a la seva escola. També va participar
nombroses vegades en la redacció d’El Magisterio Balear, publicació de
l’Associació de Mestres de les Illes, de la qual Porcel fou president.
Va rebre una beca de la Diputació
Balear per estudiar la tècnica de Slodj o treballs manuals de fusta a
Näas (Suècia), així fou com s’introduí a Espanya aquest mètode innovador
procedent d’Europa, que concep el treball manual com un mitjà per a l’educació.
A més, Porcel va aprofitar aquest viatge per visitar escoles i centres
pedagògics d’interès a França, Bèlgica, Alemanya i Dinamarca. Anys després, el
1897, realitzà un altre viatge a les escoles més innovadores de França, Suïssa
i Itàlia.
.
.
Cal assenyalar que el 1887
apareixen les primeres colònies escolars a Espanya de la mà de Bartolomé
Cossío. Aquestes colònies són un mètode extraescolar no institucionalitzat que
relaciona pedagogia i higiene. El seu objectiu és demostrar la relació que hi
ha entre els aspectes físics i psíquics en l’ésser humà, és a dir, volen
demostrar que millorant les condicions físiques i higièniques dels alumnes
també es produeix una millora mental d’aquests. Aquestes colònies volen formar
un nou sistema de vida i un canvi del concepte d’escola.
En el cas de les Illes Balears,
la primera colònia escolar va ser al Port de Sóller (concretament a Santa
Catalina, 1893-1894), l’organitzà la Diputació, era a càrrec d’Alexandre
Rosselló, i la dirigia Porcel, ja que, en aquell moment, era director de
l’Escola Annexa de Magisteri, on els alumnes de Magisteri fan pràctiques.
Un altre tema relacionat amb el
nostre personatge és la graduació de l’ensenyament; hem de tenir present que la
primera escola que va graduar els ensenyaments fou l’Escola Mercantil
d’Alexandre Rosselló i la segona fou, el 1897, l’Escola de Pràctiques de la
Normal de Palma, que gestionava Miquel Porcel. Aquest sistema didàctic consisteix
a organitzar els continguts en funció de l’edat dels alumnes, també es coneix
com el mètode cíclic.
Porcel no fou el primer a
introduir aquest mètode a les Balears, però sí el primer a escriure sobre el
tema. El 1895 va publicar tots els programes i continguts del sistema educatiu
seguint aquest model cíclic de la graduació. El sistema educatiu s’organitzava
en quatre cicles: preparatori (dos anys), elemental (dos anys), mitjà (dos
anys) i superior (un any); això suposa un total de set cursos. Cada assignatura
constava de tres lliçons setmanals, i tenien quaranta temes. Es dedicava la
meitat del curs a explicar el temari, i l’altra meitat a repassar-lo. Tota
l’escola veia cada dia els mateixos temes, només canviava la profunditat amb
què es tractaven els continguts. Destacam que aquest autor denunciava la
necessitat d’impulsar el que ell anomenava «certificado de instrucción
suficiente», que posteriorment es durà a terme i s’anomenarà certificat
d’estudis.
Pel que fa a la llengua, Porcel
defensava la importància d’introduir els llibres en català a l’escola, per així
poder aprendre millor el castellà, com a mínim als pobles i sempre que els
mestres fossin mallorquins. De fet, en el dia a dia, quan els mestres eren
mallorquins, es parlava en català, ja que tant alumnes com mestres entenien
millor aquesta llengua i s’hi expressaven més bé. Tots els llibres de text
estaven escrits en castellà, la qual cosa dificultava l’ensenyament, ja que els
alumnes s’havien d’expressar en una llengua que no era la seva. Per això Porcel
va proposar l’ús de llibres de text en català, pensava que l’aprenentatge del
castellà només seria possible des del català i amb l’ajuda del mètode intuïtiu
(aprenentatge de vocabulari mitjançant objectes). Fou partidari de les tesis
regionalistes.
En conclusió, el nostre
personatge és l’encarregat de dur a la pràctica dues de les grans aportacions
de la pedagogia renovadora: l’activisme escolar, mitjançant els treballs
manuals, i l’higienisme, gràcies a les colònies escolars, a més de potenciar
l’ús del català com a llengua de l’ensenyament, ja que pretenia aconseguir una
escola bilingüe.
A continuació trobaràs algunes de
les obres més destacades d’aquest personatge:- PORCEL, M. (1895). Curso completo de enseñanza primaria con arreglo al método cíclico. Palma: Impr. B. Rotger.
- PORCEL, M. (1928). Ejercicios para el cálculo mental. Grado elemental. Libro del maestro. Palma: Ed. Porcel.
- PORCEL, M. (1890). Gramática Castellana. Grado medio. Palma: Impr. Tous.
- PORCEL, M. (1925). Lectura y lenguaje. Vida Infantil. Grado Preparatorio. Palma: Impr. Porcel
- PORCEL, M. (1929). Vocabulario mallorquín-español. Palma: Impr. Porcel
- PORCEL, M. (1915). Los trabajos manuales en la escuela primaria. Palma: Impr. Tipográfica Provincial.
- PORCEL, M. (1901). Diario de una colonia escolar en Baleares. Palma: Impr. B. Rotger.
COLOM, A. (1984) «D. Miquel Porcel Riera i els inicis de l’activisme escolar a Mallorca». Palma: Centre d'Estudis Socialistes Gabriel Alomar.
GARCERÁN, R. «La herencia institucionalista y la enseñanza activa en Mallorca. La labor de: Miquel Porcel i Riera, Rufino Carpena Montesinos, Joan Montserrat i Parets y Melchor Daviu i Matas». Educació i Cultura. Revista Mallorquina de Pedagogia. Palma, núm. 18, pàg. 53-75
PAYERAS, P. (1988) «El viaje pedagógico realizado por Miguel Porcel y Riera a Nääs (Suecia): los inicios de la renovación educativa en las Baleares».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada