diumenge, 3 d’agost del 2014

EL CAS DE L'INSPECTOR SUNYER (PRIMERA PART)


Fa bastant de temps, posem uns dos anys, em va venir l'interès pel tema de la Inspecció Educativa de les Balears. Fer una petita història. Vaig cercar articles i llibres per tot arreu i també documents a l'AMEIB (Arxiu i Museu de l'Educació) sense massa èxit. No és que no trobàs informació, que en vaig trobat, però la documentació era massa desigual, difosa i mancada d'estructura.
Era molt difícil de posar en ordre i vaig desistit.  Però allò que vaig trobat eren notícies d'algun inspector o inspectora que em cridaren l'atenció. 
Us exposaré el cas de l'inspector Miquel Suñer Garrote (Sant Pere Pescador, Girona, 27 de juny de 1902- Palma, 30 de març de 1996).
Quan estava en aquestes tasques, l'Amic de les Escoles Eduardo Connolly, mestre (Es Racó des PT) i expert en llibres antics, em fa fer arribar uns documents diversos (material escrit, fotografies i cintes magnetofòniques) sobre l'inspector Suñer bastant sensibles i que em van interessar bastant. Però després d'un temps d'estudi i  de recerca vaig renunciar a escriure un article perquè vaig pensar que no sortiria bé  i que no aportaria res important a la història de l'educació. Això no obstant el material estava aquí sobre la taula i de tant en tant em deia coses. 

Fa poc, un altre amic, el també professor Miquel Àngel Tortell,  em va facilitar informació del llibre "Paper Blanc!" (Els darrers mesos de la República i la guerra civil a santa Margalida) del qual és coautor. En el llibre surt destacat un personatge que reconeixia: Salvador Suñer Sirvent, que fou mestre i batle de Vila poc abans de la 2ª República i que és el pare de l'inspector Sunyer. Això em va descobrir algunes coses interessants i d'aquí ve el meu nou interès pel personatge.
En tot i això, de moment, no escriuré ni un llibre ni tan sols un article, però com m'agrada fer, començaré pel final,  ... un final si més no bastant sorprenent.
Pere J. Carrió Villalonga

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada