Organització i funcionament de l'Escola Graduada de Palma:
La organització
d'un centre escolar depèn principalment de la normativa reguladora i de la titularitat i/o la direcció i és
relativament fàcil de conèixer.
En canvi conèixer
el funcionament d'una escola implica un procés d'observació directa o indirecta
(mitjançat una memòria. p.e.) que no sempre són possibles.
En el cas de
l'Escola Graduada de Palma existeix un projecte que personalment no he llegit
però que es fa palès en l'article de la doctora Francisca Comas Rubí (2002): Reforma urbanística i
modernització pedagògica en la Mallorca d’inicis del segle XX. Educació i
Cultura, UIB.
Aquest article tracta de la reforma urbanística de Palma a principis del
segle XX però també, i a conseqüència de la reforma, de la construcció de la
primera escola graduada de Ciutat. La part més interessant al respecte del tema que tractam és quan exposa el
projecte pedagògic que es pensa realitzar a l'escola.
En tot i això no deixa d'esser un projecte i potser per això mateix, potser no és exacte
al funcionament de l'escola en la realitat.
La meva opinió als respecte és la següent:
1. Aquest era un centre municipal que incorporà una escola estatal que
estava ubicada en el carrer Moyà (devora la parròquia de Santa Eulària). El
mestre-director era Bartomeu Terrades Mir.
2. La nova escola tendria un director general de tota l'activitat que recaigué
en Bartomeu Terrades Mir amb un sou (afegit al seu de mestre-director) de 500
pessetes. El mestre Gabriel Comas que havia d'esser director de la secció
froebeliana en realitat no es va incorporar al centre perquè no li autoritzaren
des del ministeri.
3. Dues mestres s'encarregarien de pàrvuls (secció froebeliana): Josefa Bauzà
i Rosa Estaràs (auxiliar).
4. Quatre mestres, del quals dos eren contractats per l'Ajuntament: Josep
Balaguer i Antoni Salleras; i dos són serien anomenats per l'Estat.
5. Professorat especialista de dibuix: Pere Caffaro i Joan Pizà
6. Professorat especilista de francès: Louis Carbou.
7. Personal subaltern i de neteja.
El professorat especialista també impartia classes en horari no lectiu a
alumnes de fora del centre.
El centre també oferia la possibilitat d'oganitzar conferències o actes
culturals.
Per a més informació llegiu:
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada