diumenge, 31 d’agost del 2014

L'ENCICLOPÈDIA FRANCESA


Des de quan en el batxillerat vaig cursar   Langue et littérature françaises vaig quedar fascinat pels il·lustrats que havien fet l'Encyclopédie de Diderot et d'Alembert (el nom complet  és L’Encyclopédie ou Dictionnaire raisonné des sciences, des arts et des métiers). Els autors per a mi eren com uns herois  perquè s'havien enfrontat al caciquisme i al clergat que impedien la ciència i la cultura. Fou com encendre un llum de milions de watts.

 
Però mai havia pogut llegir ni fullejar l'enciclopèdia mare de tots les demés. Una vegada vaig veure un anunci que anunciava "l'Enciclopèdia Francesa" en forma facsímil i em vaig interessar. No us dic el preu. 
[Si voleu, ara la podeu veure anunciada a Calamo Art, (obres d'ocasió, perquè l'editor ha fallit), que l'ofereixen potser a bon preu.]

Però avui en dia en què trobam totes les enciclopèdies a la xarxa d'Internet també hi trobam l'Enciclopèdia Francesa.
Existeixen vàries possibilitats d'accedir-hi. Una, és visitant la pàgina de  Gallica, la biblioteca digital de la Biblioteca Nacional Francesa on es poden fer dues coses: veure "on line" els toms o baixar-te l'enciclopèdia. (Heu de fer la recerca "Encyclopédie Diderot et d'Alembert")


L'altre possibilitat és accedir a la web  L'Encyclopédie on es pot  consultar una versió actualitzada de l'obra seguint l'ordre alfabètic o també es pot accedir per temes o per imatges o fer recerques de paraules. És extraordinari tornar al món del segle XVIII. 

Això si; està en francès que dissortadament no tots coneixen.
Els que sabem francès, millor! ja que gaudireu també amb la seva lectura. Però sols per les imatges ja val la pena en qualsevol de les diferents opcions. Estareu encantats.

2 comentaris:

  1. Moltes gràcies, Pere, per aquest curs obert de cultura pedagògica que ens ofereixes a aquest blog i també, concretament, per aquest escrit

    ResponElimina
  2. Això és perquè tenim gusts semblants. Però si vaig coses que m'agraden i les compartesc, millor per tothom.

    ResponElimina