- La "Institución Libre de Enseñanza": promotors, ideari i realitzacions
- La ILE a Mallorca (segle XIX): principals personatges i realitzacions
- La ILE a Mallorca (a principis del segle XX): principals personatges i realitzacions
- La ILE a Mallorca en temps de la II República. Les Escoles de Marratxí en temps de la II República
- Què queda de tot això?
1.
La "Institución
Libre de Enseñanza"
fou creada en 1876 per un grup de catedràtics separats de la
Universidad Central de Madrid, entre els que hi havia Francisco
Giner de los Ríos,
Gumersindo de Azcárate i Nicolás Salmerón, per defensar la
llibertat de càtedra i negar-se a ajustar els seus ensenyaments a
qualsevol dogma oficial en matèria religiosa, política o moral.
Inspirada
en la filosofia de Karl
Christian Friedrich Krause
(krausisme)
tingué una especial influència a l'Espanya de finals del segle XIX.
Va
desenvolupar la seva labor educativa al marge de l'estat creant un
establiment educatiu privat laic, que va començar en primer lloc per
l'ensenyament universitari i després es va estendre a l'educació
primària i secundària.
A
partir de 1881 van començar a ensenyar a la institució professors
formats en ella, com Manuel
Bartolomé Cossío
(que succeirà a Giner al capdavant de la Institució).
La
seva labor va consolidar el projecte, de manera que des de 1876 fins
a la guerra civil de 1936 es va convertir un centre de referència
pedagògica.
2.
Què proposava la ILE en educació?
Educació
laica, coeducativa, integral, intel·lectual, artística i moral. Una
reforma educativa feta amb participació de pares, professorat,
alumnat, societat i Estat. Una metodologia basada en la activitat i
un procés únic (escola única) de parvulari a la universitat.
El
seu principi: "educar per a la comunitat".
3.
Realitzacions pràctiques:
- Escola d'Estudis Superiors de Magisteri
- Museu Pedagògic
- Junta d'ampliació d'estudis
- Residència d'Estudiants
- L'Institut-Escola
4.
Allò més important és la influència que va tenir la ILE en les
polítiques educatives progressistes d'España, sobretot durant la II
República.
La Constitució republicana (II
República) proclamava l'escola única, la gratuïtat i
obligatorietat a primària, la llibertat de càtedra i la laicitat de
l'ensenyament. Entre els aspectes més remarcables que s'introduïren
durant la II República poden destacar:
- Establiment d'ajudes o beques per a l'estudi.
- Establiment de la coeducació.
- Regulació del bilingüisme.
- Supressió de l'obligatorietat de la religió a l'escola.
- Reforma de la formació inicial dels docents.
- Regulació de la inspecció.
- Les Missions Pedagògiques
5.
La ILE a Mallorca (segle XIX): principals personatges i realitzacions
Guillem
Cifre de Colonya
(1852-1908) fou el primer mallorquí institucionista a Mallorca
perquè estudià amb el fundador de la ILE Francisco Giner de los
Rios i fou professor del primer centre d'aquesta institució a
Madrid. Quan va tornar a Pollença va creà (1879) la primera escola
institucionista a Mallorca: Institució
d'Ensenyament de Pollença.
També creà una caixa d'estalvis lligada a la mateixa idea. Aquesta
és la Caixa
de Pollença
encara avui present a Mallorca.
Alexandre
Rosselló i Mateu Obrador
són dos institucionistes que promogueren la creació de l'Escola
Mercantil
(1880) després anomenada "Institució
Mallorquina d'Ensenyança".
El
mateix Alexandre
Rosselló,
des de la Diputació Provincial, de la que fou president proposà i
financià la realització de les primeres colònies escolars de
Mallorca. La primera, dirigida pel mestre Miquel
Porcel,
es realitza en el Port de Sóller, l'any 1893. La seva realització
es perllongà fins a la Guerra Civil de 1936.
6.
La ILE a Mallorca (segle XX): principals personatges i realitzacions
El
mateix Alexandre
Rosselló conjuntament
amb el batle de Palma
LLuís
Alemany
aconseguiren
la creació de la primera Escola Graduada de Palma (1912) que era la
primera de Mallorca.
L'any
1917 s'inauguraren els edificis escolars de l'Institut
de Segon Ensenyament,
l'Escola de Comerç, l'Escola d'Arts i Oficis i l'Escola Pràctica
annexa a l'Escola Normal.
7.
A principis del segle XX apareix una figura cabdal en la renovació
educativa que havia rebut una influència notable de la ILE: Joan Capó Valls de Padrines,
mestre i inspector.
Entre
les realitzacions principals que es deuen a n'aquest inspector podem
assenyalar:
Creació
del Museu
Pedagògic Provincial
(1919)
La
Colònia
Escolar
Provincial
Transformació
de les escoles d'adults en escoles populars
Promotor
de la Magna
Assemblea de batles
de les Illes (10 de juny de 1926) per tal de sol·licitar la creació
d'edificis escolars a tots els municipis illencs.
Conseqüència
d'aquesta iniciativa el govern va facilitar la creació de nombrosos
edificis escolars, especialment a pobles de Mallorca.
8.
A partir d'aquesta reunió el consistori marratxiner, encapçalat pel
seu batlle Bartomeu Ramis Vidal, posa fil a l’agulla i decideix
emprendre la construcció de nous edificis escolars totes elles
inaugurades
dia 17 de novembre de 1929.
Escola de es Pla de na Tesa
Escola de Pòrtol
Escola de sa Cabaneta
Escola de Es Pont d'Inca
9.
La
ILE a Mallorca en temps de la II República
La
gent surt al carrer i es concentra les places i front als edificis
municipals.
Palma
i molts de pobles continuen construint edificis escolars.
És
un temps de gran il·lusió pel magisteri que veu en la República en
seu gran benefactor.
L'escola
unitària de Pòrtol es converteix en una escola
graduada.
Les demés no es toquen.
10.
Els mestres de Marratxí també foren sancionats:
•Maria
Castelló..... Trasllat provisional
•Miquel
Arrom...... Trasllat
•Ataulfo del
Hoyo.. Excedent forçós
•Josefa
Pérez....... Trasllat provisional
•Joan
Salom........ Suspensió de sou i trasllat
•Margarita
Rullán.. Suspesa
•Albert
Castell...... Trasllat provisional
•Maciana
Mas....... Jubilació
•Luís de la
Fuente. Trasllat provisional
•Miquel
Tauler...... Trasllat provisional
•Ramon
Tomàs..... Suspès de sou i traslladat
11.
Què queda de tot això?
Després
de la II República, cau tot aquest projecte educatiu. Els mestres,
homes i dones són experimentats: 56 són separats de l'ofici, 99
castigats amb canvi de destí fora de l'illa i 155 sancionats amb
penes menys importants.
Sobretot
es va perdre la il·lusió per fer escola. Durant anys ens robaren el
passat, el present i el futur. No sabíem qui érem ni si teníem una
llengua i una cultura pròpies. Potser perderen algunes coses que mai
hem pogut recuperar.
Però
algunes queden en la Memòria.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada