diumenge, 23 de novembre de 2014

LES ESCOLES DE LES ILLES EN TEMPS DE LA II REPÚBLICA



Accés al nostre projecte a Verkami

Com va sorgir l’idea?

Tot és culpa d’una paella. A la sobretaula, al port de Felanitx, d’un dia lluminós d’estiu, va sorgir dins la conversa el tema de les escoles antigues: Sa Graduada i Son Serra a Ciutat, Felanitx... i tantes altres que foren modèliques en els seu temps  i que, han anat caient víctimes d’una malentesa modernitat. Què podíem fer per salvar-ne, al manco, la memòria?
La tasca era engrescadora però calia fitar-la. I ens decidirem per estudiar les escoles  en temps de la II República.

Com ho hem fet?

Una vegada decidit l’objectiu i l’activitat per a aconseguir-lo, fotografiar els edificis que queden de les escoles, que ho eren en temps de la II República, abans de que fossin enderrocats, preparàrem l’instrument fonamental, la càmera de fotos, i ens posàrem a la feina. Començàrem el setembre de 2008 amb la planificació de la feina.
Començàrem per Palma. El primer itinerari, Finestres Verdes, La Soledat i Jaume I, el férem el dia 20 d’octubre. A les tres escoles ens va atendre la direcció del Centre, juntament amb alguns professors i professores, que ens va proporcionar informació verbal i algunes fotografies antigues. Igualment vàrem fer moltes fotografies interiors i exteriors de cada escola visitada.
 Una vegada fetes les visites i fotografies corresponents fèiem sessions d’anàlisi de la informació recollida. Prest vàrem ampliar l’objectiu: Procurar la informació possible referent a inauguració, arquitecte, característiques, fotos antigues,... sobre les escoles visitades, cercant-la a les fonts corresponents. S’ha de dir que no en tots els casos s’ha aconseguit tota la desitjable.
En aquest sentit molt valuosa va ser l’aportació de Joan Vanrell, arquitecte de l’IBISEC, que ens va proporcionar una base de dades de moltes escoles, així com un arxiu de fotografies antigues. Igualment, pel que fa a les de Palma, ens vàrem basar molt en la publicació de l’Ajuntament de Palma de 9 de setembre de 1931: “Proyecto General de Construcciones Escolares”; pel que fa a tot Mallorca, en la Gran Enciclopèdia de Mallorca; pel que fa a les Pitiüses en l’Enciclopèdia d’Eivissa i Formentera, així com en la col·laboració de Felip Cirer; pel que fa a Menorca en vàries col·laboracions molt valuoses de Pere Alzina; tornant a Palma i Mallorca vàrem fer moltes sessions de recerca d’informació a l’Arxiu Municipal de Palma (expedients de construcció d’escoles) i a les Biblioteques de Can Sales i March (publicacions i diaris de l’època: bàsicament L’Almudaina i Ultima Hora).
Una vegada que l’arquitecte Jaume Mayol va publicar la seva Tesi doctoral: L’Arquitectura Escolar de Guillem Forteza Pinya, es va convertir en referent molt important de la nostra recollida d’informació, atès que moltes de les escoles del nostre treball eren escoles construïdes (o projectades) per Guillem Forteza i totes elles estaven reflectides en el llibre de Jaume Mayol. Ell, igualment, abans de l’esmentada publicació, ja ens havia proporcionat informació i fotografies antigues de totes les escoles de Felanitx.
En casos de municipis o escoles particulars, hem utilitzat llibres, revistes i altres referents que estan indicats a la bibliografia.
Els dos primers cursos vàrem treballar les escoles de Palma; el tercer, les de Mallorca; el quart, 2012-13,  vàrem fer l’edició i publicació del llibre “Les Escoles de Palma en temps de la II República” a través de Verkami; i el curs 2013-14, vàrem acabar les escoles de Mallorca, part forana, i férem les de Menorca i Pitiuses.

Què ens aporta?


Algú es pot demanar per què serveix aquesta feina; què ens aporta aquest treball? Per a nosaltres, els autors, la resposta és senzilla: hem conegut una part de la nostra història que desconeixíem, hem conegut persones interessades pel tema, hem recorregut tots els pobles i llogarets de les nostres illes, gaudint d'un entorn incomparable. Al lector amic li posam tot això a l'abast del seu coneixement de manera que quedi interessat pel tema i li venguin ganes de visitar algunes de les escoles que presentam. Les escoles antigues són un patrimoni que produeix un sentiment de pertinença als antics alumnes i als seus pares. També als docents que hi han treballat. Volem que la nostra obra aporti tot això i més: el reconeixement a uns pobles que estimaren l'educació i la cultura i que, per això, feren escoles.

Els autors

Cap comentari:

Publica un comentari