Tot és culpa
d’una paella. A la sobretaula, al port de Felanitx, d’un dia lluminós d’estiu,
va sorgir dins la conversa el tema de les escoles antigues: Sa Graduada i Son
Serra a Ciutat, Felanitx... i tantes altres que foren modèliques en els seu
temps i que, han anat caient víctimes
d’una malentesa modernitat. Què podíem fer per salvar-ne, al manco, la memòria?
La tasca era
engrescadora però calia fitar-la. I ens decidirem per estudiar les escoles en temps de la II República.
Com ho hem fet?
Una vegada
decidit l’objectiu i l’activitat per a aconseguir-lo, fotografiar els edificis
que queden de les escoles, que ho eren en temps de la II República, abans de
que fossin enderrocats, preparàrem l’instrument fonamental, la càmera de fotos,
i ens posàrem a la feina. Començàrem el setembre de 2008 amb la planificació de
la feina.
Començàrem per
Palma. El primer itinerari, Finestres Verdes, La Soledat i Jaume I, el férem el
dia 20 d’octubre. A les tres escoles ens va atendre la direcció del Centre,
juntament amb alguns professors i professores, que ens va proporcionar
informació verbal i algunes fotografies antigues. Igualment vàrem fer moltes
fotografies interiors i exteriors de cada escola visitada.
Una vegada fetes les visites i fotografies
corresponents fèiem sessions d’anàlisi de la informació recollida. Prest vàrem
ampliar l’objectiu: Procurar la informació possible referent a inauguració,
arquitecte, característiques, fotos antigues,... sobre les escoles visitades,
cercant-la a les fonts corresponents. S’ha de dir que no en tots els casos s’ha
aconseguit tota la desitjable.
En aquest sentit
molt valuosa va ser l’aportació de Joan Vanrell, arquitecte de l’IBISEC, que
ens va proporcionar una base de dades de moltes escoles, així com un arxiu de
fotografies antigues. Igualment, pel que fa a les de Palma, ens vàrem basar
molt en la publicació de l’Ajuntament de Palma de 9 de setembre de 1931:
“Proyecto General de Construcciones Escolares”; pel que fa a tot Mallorca, en
la Gran Enciclopèdia de Mallorca; pel que fa a les Pitiüses en l’Enciclopèdia
d’Eivissa i Formentera, així com en la col·laboració de Felip Cirer; pel que fa
a Menorca en vàries col·laboracions molt valuoses de Pere Alzina; tornant a
Palma i Mallorca vàrem fer moltes sessions de recerca d’informació a l’Arxiu
Municipal de Palma (expedients de construcció d’escoles) i a les Biblioteques
de Can Sales i March (publicacions i diaris de l’època: bàsicament L’Almudaina
i Ultima Hora).
Una vegada que
l’arquitecte Jaume Mayol va publicar la seva Tesi doctoral: L’Arquitectura
Escolar de Guillem Forteza Pinya, es va convertir en referent molt important de
la nostra recollida d’informació, atès que moltes de les escoles del nostre
treball eren escoles construïdes (o projectades) per Guillem Forteza i totes
elles estaven reflectides en el llibre de Jaume Mayol. Ell, igualment, abans de
l’esmentada publicació, ja ens havia proporcionat informació i fotografies
antigues de totes les escoles de Felanitx.
En casos de
municipis o escoles particulars, hem utilitzat llibres, revistes i altres
referents que estan indicats a la bibliografia.
Els dos primers
cursos vàrem treballar les escoles de Palma; el tercer, les de Mallorca; el
quart, 2012-13, vàrem fer l’edició i
publicació del llibre “Les Escoles de Palma en temps de la II República” a
través de Verkami; i el curs 2013-14, vàrem acabar les escoles de Mallorca,
part forana, i férem les de Menorca i Pitiuses.
Què ens aporta?
Algú es pot
demanar per què serveix aquesta feina; què ens aporta aquest treball? Per a
nosaltres, els autors, la resposta és senzilla: hem conegut una part de la
nostra història que desconeixíem, hem conegut persones interessades pel tema,
hem recorregut tots els pobles i llogarets de les nostres illes, gaudint d'un
entorn incomparable. Al lector amic li posam tot això a l'abast del seu
coneixement de manera que quedi interessat pel tema i li venguin ganes de
visitar algunes de les escoles que presentam. Les escoles antigues són un
patrimoni que produeix un sentiment de pertinença als antics alumnes i als seus
pares. També als docents que hi han treballat. Volem que la nostra obra aporti
tot això i més: el reconeixement a uns pobles que estimaren l'educació i la
cultura i que, per això, feren escoles.
Els autors
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada